500 concelebrerende priesters en 50.000 pelgrims op het 28ste Jongerenfestival

Het 28ste Jongerenfestival in Medjugorje (1 tot 6 augustus 2017) mag gerust een topeditie genoemd worden! De temperatuur bleef geen enkele dag onder de veertig graden Celsius maar boven alles werd het hart van de 50.000 aanwezige jongeren (en jongeren-van-hart) verwarmd.

Omwille van de grote hitte werd het namiddagprogramma iets ingekort en startten de getuigenissen 's namiddags om 17 uur in plaats van 16 uur. Maar wat een rijke bron aan geestelijke voeding en genaden kregen de aanwezigen en internetvolgers mee! Naast een kleine afvaardiging uit Nederland viel vooral het grote aantal Belgische pelgrims op. Het was een grote vreugde zoveel Vlaamse priesters en religieuzen te zien in Medjugorje. Het was dit jaar net iets makkelijker om een Nederlandstalige biechtvader te vinden. Overigens, biecht horen bij 44°C in albe en stola... respect en dank!

Dit Jongerenfestival kreeg als thema mee:

Dat jullie liefde blijft groeien

"En ik bid dat uw liefde blijft groeien door inzicht en fijnzinnigheid,
zodat u kunt onderscheiden waar het op aankomt." (Fil 1:9)

Logo van het 28ste Jongerenfestival in Medjugorje

Kardinaal Schönborn groet MedjugorjeHet wordt een mooie traditie inmiddels, ook dit jaar zond Kardinaal Christoph Schönborn van Wenen een groet aan alle deelnemers op het Jongerenfestival:

"Lieve jonge vrienden! Opnieuw zijn jullie zo talrijk naar Medjugorje gekomen. Niemand heeft jullie verplicht in deze zomerhitte naar daar te reizen. Jullie doen dat omdat jullie hart het jullie ingeeft, anders zouden jullie er niet zoveel moeite voor gedaan hebben!

Wat brengt jullie ertoe naar Medjugorje te reizen? Het is niet de mode, een trend of tijdelijk enthousiasme. Het is een bijzondere nabijheid, de nabijheid van Gospa, die jullie aantrekt. Ik ken dit van Lourdes en andere plaatsen waar Maria haar nabijheid toont, haar aanwezigheid laat voelen. Wat een kracht en troost gaat uit van deze nabijheid van Maria! Hoeveel mensen hebben in de nabijheid van Gospa geloof gevonden, zich bekeerd of konden na vele jaren weer te biechten gaan en Gods vergeving ontvangen!

Het heeft mij diep bewogen dat onze Heilige Vader zijn persoonlijke vertegenwoordiger voor de pastorale zorg in Medjugorje, Aartsbisschop Hoser van Warschau-Praag, op 11 februari van dit jaar benoemd heeft, op het feest van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes. Dat is een mooi teken. En dat hij onder de vruchten van Medjugorje in het bijzonder de vele bekeringen vernoemd heeft. Daarom vraag ik jullie wat Paus Franciscus zelf ook altijd vraagt: bid voor hem! Hij is de opvolger van Petrus die van Jezus de ganse Kerk toevertrouwd kreeg.

En ik vraag jullie nog iets waar Paus Franciscus ons aan herinnert: de liefde voor de armen en de kleinen. Wie een hart heeft voor de armen van allerlei aard kan niet fout doen. Zoveel liefde voor mensen in nood gaat van Medjugorje uit.

Ik ben met mijn hart bij jullie in deze dagen en wens jullie veel genaden, een goede biecht en de vreugde om echt samen blij te zijn. Laat jullie deze vreugde niet ontnemen! Zij is een overtuigend getuigenis voor de wereld van vandaag."
Jullie Christoph Kardinaal Schönborn

Fotogalerij

Zoeken in Bedevaart.net

Google Translator

Dutch Croatian English French German Italian Polish Slovak Slovenian Spanish