God spreekt op velerlei wijzen

halomedjugorje140803

Wie niet beter zou weten, kan denken dat het 25ste Jongerenfestival letterlijk en figuurlijk overschaduwd werd door bijzondere natuurfenomenen. Zondag 3 augustus verscheen op het middaguur een gigantische en prachtige zonnehalo aan het firmament. Duizenden pelgrims hielden halt om naar het bijzondere verschijnsel te staren. Deze halo -een halo is een kring van (meestal) 22 graden rondom de zon of maan- was bijzonder scherp en door zijn donkergrijs contrasterende kleur zeer goed waarneembaar. Veel mensen dachten aan een zonnewonder, maar voor dit zeldzaam weerfenomeen bestaat een normale wetenschappelijke verklaring. Feit blijft wel dat God tot ons spreekt door natuurlijke en bovennatuurlijke tekenen. Daarvan was dit prachtig schouwspel in Medjugorje absoluut een bewijs. Erg indrukwekkend.

Daags nadien, maandag 4 augustus, vond rond 11 uur in de ochtend een aardbeving plaats met een kracht van 3,3 op de schaal van Richter. Het episch centrum lag in Citluk, op een boogscheut van Medjugorje en kon dan ook tot in het bedevaartsoord gevoeld worden. Gelukkig geraakte niemand gewond, noch werd er schade gemeld.

Zilveren editie grootste en best georganiseerde festival ooit

Maar genoeg over natuurextremen, het 25ste Mladifest gaat vooral de geschiedenisboeken in als het meest inhoudelijke en tegelijk meest sfeervolle Jongerenfestival ooit. Daarnaast was deze zilveren jubileumeditie ook het grootste en best georganiseerde festival aller tijden. In de media wordt het aantal deelnemers geschat op 80.000! Bedevaart.net was erbij. Het genoemde aantal kan naar onze ervaring en vermoedens best wel eens kloppen. Er waren opnieuw beduidend meer aanwezigen dan in vorige edities. De deelnemers kwamen uit meer dan 60 verschillende landen, uit alle continenten en uithoeken van de wereld. Er werd ter plaatse in simultaanvertaling voorzien in 17 talen, terwijl de mysteries van de rozenkrans voorgebeden werden in 25 verschillende talen.

Enkele vrijwillige medewerkers van de Franciscaanse jeugdEen bijzondere rol was ook weggelegd voor de Franciscaanse jongeren van de parochie die in hun rode vrijwilligers-t-shirts het beste van zichzelf gaven. Sommigen bemanden een verkoopstandje, anderen begeleidden de danspasjes tijdens de ontspanningsmomenten waarop muziek gespeeld werd, en nog anderen fungeerden als steward tijdens de H. Communie. Ook toezicht houden rond de kerk en zorgen voor de schoonmaak deden de in totaal 150 van deze lovenswaardige jongeren.

Pluimpje voor koor en orkest

orkest

Ook het koor en het orkest verdient alle lof. De muziek werd verzorgd door leden uit 24 landen en stond voor het vijfde jaar op rij onder leiding van dirrigent professor Damir Bunoza, die het koor en orkest voortreffelijk en vaak aangrijpend werk liet afleveren. Een speciale vermelding gaat ook naar de zusjes Julie en Alies De Wilde die de Nederlandse zang verzorgden, kippenvel! In totaal telden koor en orkest 60 zangstemmen en 25 muzikanten. Samen repeteerden ze meer dan een maand op alle nummers!

Kardinaalsgroet

Kardinaal Schönborn zond zijn groet aan de deelnemers van het 25ste JongerenfestivalNet als de voorbije jaren mocht Medjugorje ook nu een groet en zegenwens van kardinaal Christoph Schönborn van Wenen (A) ontvangen:

"Met grote vreugde wil ik ook deze zomer alle jongeren die momenteel in Medjugorje zijn, mijn hartelijke groeten overmaken. Bidden we allen tot de Gospa, in het bijzonder om bijstand voor onze Paus Franciscus. Hij wilt ons allen vernieuwen in de vreugde van het evangelie. Moge God hem alle kracht schenken die nodig is om ons in vervoering te brengen voor het evangelie en de evangelisatie.

Bidden we ook vurig tot de Gospa, de Koningin van de Vrede, voor vrede in het Heilig Land, in het Midden Oosten en in Oekraïne. En ik bid ook tot de Gospa, dat Zij u allen zegent en beschermt! En dat Zij u helpt om Jezus ten volle te vertrouwen, in iedere situatie van uw leven! En alstublieft, bid ook voor mij. Ik ben met mijn hart bij u in deze gezegende dagen. Wil voor mij de Gospa bedanken voor alles wat Zij ons schenkt.
Uw Christoph Kardinaal Schönborn"

Unieke luchtbeelden

In opdracht van de parochie verzorgde Fotostudio Djani uit Medjugorje voor een bijzonder unicum. Op verschillende momenten tijdens het Jongerenfestival werd het terrein overvlogen met een drone voorzien van een fotocamera. Dat leverde erg spectaculaire beelden op.

Unieke luchtbeelden van het Jongerenfestival 2014De drone van Foto Djani in de lucht boven MedjugorjeUnieke luchtbeelden van het Jongerenfestival 2014Het kaarsje links onderaan op de foto was voor u!

Tijdens het Jongerenfestival werd naar jaarlijkse gewoonte een kaarsje gebrand voor de intenties van alle bezoekers van Bedevaart.net, ook voor u!

Fotogalerij

Zoeken in Bedevaart.net

Google Translator

Dutch Croatian English French German Italian Polish Slovak Slovenian Spanish